Friday, September 17, 2010

Khaledku Sayang



Khaledku Sayang

dari Ammu Zahid

Hari ini aku teringatkan Khaled,
Khaled yang kusayang;
ziarah Syawal penuh ruh.
Pabila pandang pertama di bening keningnya;
Khaled berwajah merah padam,
saat aku mendakap insan kecil itu
dalam tidur yang sungguh lena,
Tangannya kecil dan mata terpejam rapat;
aku mencari ilham di wajah merahnya,
bayi yang menjengah masa depan,
rijal menjejaki cinta tuhan,
curahan harapan besar.
Tak kunjung jemu melihat anak harapan
aku menciumi pipi gebunya,
riak muka bayi kecil menawan sukma;
aku ralit berdoa,
sambil kucupan pada mata
teringatkan anak-anak kecil.
Kenangan Nil dan kota menara
hati yang runsing,
menyinsing.
Hati yang gulana
sirna;
kini ruh menjadi gembira.
ruh menikmati iktibar
semangat tak pudar.

12.05 16 Sept 2010



No comments: