Sunday, December 20, 2009

Harapanku pada Khairaat





Harapanku pada Khairaat

Dari ‘Ammu Zahid 


Di pagi yang bintangnya gusar menemani sang ayah
Lahir seorang Khairaat penuh berkah
Menjadi tanda cinta Suhail dan Hasanah
Aku melihat kelip-kelip mata 
Pada anak kecil itu penuh erti dan makna
Justeru di dokongan pundak pejuang 
Jihad ku lihat di kecil tapak tangan meruah riang 
Dunia rasa suka selepas sukar
Percayalah genggam kecil itu akan menggencar makar
Kefasadan akan diganti dengan kebaikan
Aku doakan kepada ibu dan ayahnya kebahagiaan 
Harapan yang menggunung pada anak kecil itu
Pasti direalisasi pada asuhan lembut tangan ibu
Bersaksikan mata ketegasan ayah
Di samping saudara-saudara di sepanjang jalan dakwah
Titik mula tarbiyah bermula bagi keluarga himmah
Siaplah anak kecil yang aku sayangi, siaplah pada susah
menyokong kebenaran dan menepis batil yang amarah
Beruntunglah seorang ibu, yang hidupnya ada Khairaat di sebelah 
Beruntunglah seorang ayah, yang ada Khairaat sedia memisah
Antara cinta dunia dan kasih pada akhirah.

Di samping Masjid Salam, Bawabah Ula, selesai subuh dingin.




Sunday, December 6, 2009

Nur dan Kegelapan yang Pelbagai



Adalah menjadi lumrah, untuk zulumat-zulumat tidak dapat bercampur dengan sebuah cahaya yang terang benderang. Pasti cahaya yang terang benderang jika besar dan jelas akan terus memadamkan zulumat yang membutakan mata.


Manusia lumrahnya tidak suka akan kebutaan, zulumat, dan kegelapan. Mereka adalah fitrah yang memerlukan cahaya justeru untuk melihat, mentafsir dan memberikan analisa. Pun, terkadang ada juga di kalangan manusia yang sedaya upaya mahu memasuki ke dalam lembah kegelapan lantaran sudah buta, mata dan hatinya, iman yang bagaikan cahaya api terpadam begitu saja kerana nafsu yang hidup di tengah zulumat lebih menarik untuk ditelek dan dijilat rata.

"Allah ta'ala akan sentiasa mem
beri jalan kepada orang mukmin dengan mengeluarkan mereka dari zulumat(kegelapan) kepada sebuah cahaya. Manakala orang-orang kafir penjaga mereka adalah thaghut(syaitan dan kejahatan) yang mengeluarkan mereka dari sebuah cahaya kepada kegelapan-kegelapan, mereka itulah ahli-ahli neraka. Dan mereka akan berada di dalamnya selama-lamanya"(Al-Baqarah:258)

Manusia-manusia yang hatinya sudah terpadam daripada kebenaran dengan senang menyimpang dari jalan lurus. Mereka menjustifikasi setiap perbuatan mereka untuk sebuah penghalalan segala cara. Dan dengan semberono melakukan maksiat kepada Allah.


Syaitan dan nafsu telah membuatkan pandangan mereka kabur dengan hiasan-hiasan dan kebenaran yang telah dipalsukan, mereka sudah tidak dapat membezakan antara hak dan kebatilan, mereka lebih suka mendokong kemaksiatan dan mencebur dalam ketidakjelasan dek kerana khayalan-khayalan rekaan sendiri, dan Dzon-dzon yang direkayasa.

Kegelapan kufur adalah bermacam-macam, akan tetapi cahaya Allah ta'ala dalam bentuk hidayahNya adalah satu. Kegelapan yang bermacam-macam itu semuanya adalah batil kerana kufur kepada Allah ta'ala dihias oleh syaitan dengan segala macam bentuk. Syaitan tidak sedikit pun boleh memadamkan kebenaran tetapi dia dengan senang memesongkan pandangan manusia dari kebenaran kepada zulumat-zulumat yang menipu.

"Dan sesungguhnya ini adalah jalanku yang lurus, ikutlah ia! Dan jangan kalian ikuti jalan-jalan yang bermacam-macam kalian akan berpecah-pecah dengannya daripada jalanku yang lurus. Itulah wasiat dari Allah ta'ala agar kalian bertaqwa"(Al-An'aam:153)



Thursday, April 16, 2009

What's eating me?


It has been quite a long time to get me type-posting again on my blog, with all the distractions and problems came and gone, I had to keep low to settle up. And Alhamdulillah I did. And yet I got my serenity back.

Finale examination is also around the corner. It seems appear not very scary compared to the first examination we’ve been through last two years, same sphere but not the same approach. We don’t have to sit the English subject this year, and we all have been told that this Malaysian-favorite subject will be vanished forever. And the subject’s tension is once peculiar became a protest for some reason.

Meanwhile, beside the tension of the examination and the plenty of work are not done yet, the tension among the Shiite group Hizbollah and Egypt government is risen up, two week of the tension becoming hot since the critics from the Egypt’s ministers on Hizbollah politics. It was very clear the internal issues which fled up Beirut’s government seem very disturbing to this well-stubborn government.

In spite of cursing the Hizbollah for being radical, Egypt is not making any sense since the Rafah’s border strictly and hard to be accessed by either Palestinian or aid movement from all over the world. Not just that, it seemed Cairo’ meeting last month among Arab countries did not end with a very good solutions for both ‘denied-government’ Hamas and Fatah who is representing artificial-majority for now.

Frankly, I’m not backing up the Hizbollah in this hardly to understand condition whilst the investigation is still working on, but the major question is, why? Why did Hizbollah take that way. But after a few thinking I found that the decision was made maybe due to the pressure from their enemy, it is common sense, we will do anything to help our fellow brother and with this notion the operations worked as said by Hassan Nasrallah. But still lawfully their operations in Sinai are not accepted in this country. Moreover, after being caught it will be hard to Hizbollah to breath in this situation. Because the allegation they are holding up is a ‘big crime’ according to Egypt government.

We are happy to hear that in this circumstance, all the Egyptian MP agreed to say no to any subversive operation trial on Egyptian (like one of the accusation on Hizbollah but has been denied by Hassan Nasrallah). But we are happier if Egypt government ready to make a change in their policy towards Hamas. And we all know relying hope within Egypt government is not worth but we do rather hope beside do nothing.

Sunday, February 22, 2009

Animal Bussiness


lembu dalam bahasa German ialah 'kuh'


I found that Nik Aziz is really learned-humoristic in all his way, his commentary on Ibrahim Ali caught my laugh. It was very sure there is one of Lembu Korban Khalid was separated from his ‘verily’ owner. Yeah, it was Ibrahim Ali that could be the one of those Lembu,


When asked by reporter about The Outspoken Ibrahim Ali, all he said was:

“Ya lah kito ni buke Lembu hok jale merayak tak tentu halo, make sano-sini, berok sano-sini, doh tahu kita ade kawe ado tue, duduk die-die jange dok buak malu tue nge kawe-kawe, kalu dok berok tengoh jale tu tak po lagi, jange oghe mari sembelih ajo dah la, kito ni manusio buke lembu..”(with some moderations)


See, Ibrahim Ali as one of the incumbent and member of parliament won in the March election, voted by PAS(Islamic Party) ticket after Nik Aziz agreed to give him a chance, then switched to represent free-sided in the Parliament. With his well-known behavior to excessively criticize PR in the Parliament, Ibrahim Ali then called by Nik Aziz as Lembu. The fattest lembu(I think) in the herd with Khalid as the shepherd(still not proven)


I think not only him Lembu in the Parliament or DUN(Dewan Undangan Negeri), there is another Lembu besides the Orang Utan, Monyet, Katak, and the Babi. . (I’ll leave all the guesses to you),


Now, in Malaysia, all political scientist rather appeared veterinar than political scientist because they are actually analyzing or researching the animal not exactly a humanly creature. And to them it is yet not the politics business but it is all about animal business.


The Evolution theories that were enunciated by Darwin actually works backward and only happens in Malaysian Parliament. And not surprised and never shocked if the mammals could be the amphibians in the same time and so two-footed creature could evolve to four-footed creature.


Hahahaha.. friend don’t be so celupar.. see, what happened.. hahaha.


The question is, is it a nature of politics(human turns animal)?


The answer is yes, this is what politics could be, teased, labeled, slandered, only the firmest men will survive in this thornish world, for me, the full of dignity and principled politician will end up the journey not just fine but will be remembered forever.

Thursday, February 12, 2009

Al-Ikhwanofobia (I)

Fobia bukanlah teknologi ataupun ideologi, tetapi fobia adalah satu penyakit jiwa disebabkan oleh trauma ataupun satu jenis ketakutan yang melanda orang-orang tertentu. Ketakutan atau fobia ini ada macam-macam jenis dan nama, hydropfobia misalnya mewakili ketakutan kepada air, photofobia pula dikatakan satu jenis ketakutan terhadap sinaran cahaya. Mengikut doktor-doktor psikologi, jenis-jenis fobia ini dihidapi oleh manusia kerana pengalaman traumatik yang berlaku kepada pesakit. Akibat dari pengalaman itu pesakit tidak dapat melupakannya sehingga ia menjadi fenomena pada dirinya di saat pesakit berhadapan dengan situasi pengalaman yang berulang.


Pada awal 80-an atu 90-an satu fobia telah muncul, Islamofobia. Mungkin Salman Rushdie adalah orang yang mula menimbulkan Islamofobia, apabila reaksi terhadap perbuatannya bersifat agak radikal tanpa mendahulukan perbincangan.. Fenomena Islamofobia menjadi penyakit kepada masyarakat, penyakit Islamofobia dihidapi bukan hanya pada individu tapi boleh dikatakan ianya menjangkiti masyarakat. Ketakutan dan trauma kepada perkataan Islam berlaku apabila aktiviti-aktiviti keganasan yang berlaku di dunia dikaitkan dengan nama Islam, walaupun istilah Islamofobia itu diperdebat hangat oleh intelek-intelek dunia. Istilah itu masih diterima pakai dengan takrifan-takrifan yang digunakan oleh mereka yang mempercayai adanya Islamofobia.


Ramai tokoh-tokoh intelektual dan media barat berperanan penting dalam menyebarkan penyakit ini. bagi mereka ini isu-isu hangat di dunia harus dikaitkan dengan agama Islam, keganasan, kebrutalan, dan kemunduran pemikiran semuanya berpunca dari agama Islam, dan diatas isu-isu ini Islamofobia akhirnya dipaksakan masuk ke dalam pemikiran orang-orang barat dan memangsakan orang-orang Islam yang minoriti di barat dan majority di negara-negara mereka. Penyakit Islamofobia mencapai tahap paling teruk sewaktu kejadian 11 September, selepas kejadian itu Islamofobia diubati dengan hegemoni peluasan kuasa barat ke atas negeri-negeri orang Islam. Semuanya dilakukan atas nama mengubati Islamofobia!!


Antara tokoh terkenal yang ditohmah sebagai promoter fobia ini antaranya Daniel Pipes,walaupun beliau seorang yang dikatakan sebagai ‘orang pertengahan’ dalam hal ini. Dari tulisan beliau kita akan dapati Islam yang beliau iktiraf adalah Islam versi Saudi yang menentang sistem masyarakat sivil, boleh juga kita katakan Daniel Pipes adalah seorang penyokong tegar totalitarian. Sebagai seorang yang pro Israel, hal ini adalah satu perkara yang biasa, kerana mengikut Daniel Pipes dan yang seangkatan dengannya, orang Islam yang outspoken menentang kezaliman Zionis-Israel adalah mereka yang dinamakan pengganas, adapun istilah moderat Islam bagi Daniel Pipes adalah layak untuk disyaki, kerana bagi beliau moderat Islam yang ada seperti Yusuf Al-Qardawi adalah moderat Islam yang bertopeng dengan wajah Islamism yang menurut beliau menyembunyikan wajah radikal mereka.(lihat arkib website: www.islamophobia-watch.com)


Daniel Pipes bukanlah berseorangan dalam hal ini, banyak lagi ‘tokoh-tokoh’ barat yang lebih kurang serupa pola pemikirannya dengan beliau, seperti Geert Wilders dan Ayaan Hirsi Ali yang terkenal dengan video ‘tafsir al-quran’ mereka. Kita doakan agar mereka ini terpandu untuk lebih dalam memahami agama Islam(baca: Al-Quran dan Al-Sunnah)


Kita juga tidak boleh menyalahkan mereka secara pukul rata, kerana ulah sebahagian orang-orang Islam juga membantu penyakit ini merebak, keganasan yang dilakukan atas nama Islam, membunuh tahanan dalam penjara, tidak membenarkan wanita Islam memilih suaminya, merogol atas nama agama, dan macam-macam lagi kerja bodoh orang Islam yang menyebabkan agama ini menjadi penyakit bahaya kepada masyarakat. Kerana orang yang mempromosi penyakit ini cenderung mentafsir orang bukan pada bertanya dan perbincangan yang adil dan ikhlas untuk keadilan, kebenaran, dan demokrasi berpendapat. Selalunya dengan persepsi!


Sekarang ini ada fobia baru,fobia ini dihidapi oleh kebanyakan orang-orang kerajaan Mesir dan sebahagian besar masyarakat Mesir. Sama ada orang-orang kerajaan, orang-orang koptik atau polis-polis. Mereka takut kalau Ikhwanul Muslimin akan mengambil alih kuasa di Mesir. Apapun, bagi saya. Wallahu’alam, Ikhwanul Muslimin tidak akan dapat memerintah Mesir. Samada secara demokrasi ataupun pemberontakan. Saya bukan fobia pada Ikhwanul Muslimin, Cuma saya membuat analisis terhadap politik yang ada di Mesir. Natijah yang saya dapatkan ini adalah berdasarkan dari 3 sudut,


1) Sifat Ikhwan itu sendiri,


2) Negara,


3) Rakyat


bersambung.......sambil-sambil fikir...


p/s: Ini cerita politik

Tuesday, January 27, 2009

Sajak Rendra dan Protes Sosialnya


WS Rendra 'Si Burung Merak'

“…..

Aku menyaksikan zaman berjalan kalangkabutan.
Aku melihat waktu melaju melanda masyarakatku.
Aku merindukan wajahmu,
dan aku melihat wajah-wajah berdarah para mahasiswa.
Kampus telah diserbu mobil berlapis baja.
Kata-kata telah dilawan dengan senjata.
Aku muak dengan gaya keamanan semacam ini.
Kenapa keamanan justru menciptakan ketakutan dan ketegangan
Sumber keamanan seharusnya hukum dan akal sehat.
Keamanan yang berdasarkan senjata dan kekuasaan adalah penindasan,

…………………….”

Pejambon, Jakarta, 28 April 1978
Pamphlet Cinta, WS Rendra

Sejak akhir-akhir ini saya gemar sekali membaca sajak-sajak nukilan Rendra, penyajak yang bijak menyatakan perasaannya terhadap bangsa Indonesia lewat sajak cinta. Rakaman-rakaman peristiwa yang dinukil oleh Rendra harus tidak dipandang enteng oleh semua yang cintakan kebebasan dan bahasa kemerdekaan individu.

Pemerintahan yang lemah adalah pemerintahan dibawah ketua yang penakut dan bodoh. Pemerintahan berani adalah pemerintahan yang yang diketuai oleh ketua yang berani dan bijak. Pemerintah bijak mahukan rakyatnya menjadi bijak bukan menjadi bodoh. Jika ada usaha pembodohan berlaku dalam sebuah pemerintahan maka dengan mudah kita dapat menilai kelayakan dan kekuatan sebuah kerajaan. Kerajaan itu adalah kerajaan yang jahil dan mandul.

Keamanan yang selalu disebut Mubarak ialah apabila polis berjaya menangkap sekumpulan pelajar yang melaksanakan demonstrasi aman. Ini diungkap oleh Rendra sebagai sebuah kempen pembodohan terhadap sivil. Sama juga dalam protesnya terhadap rajul amni Indonesia, protes itu diekspresi oleh beliau dengan kata muak. Mungkin Rendra sudah muak dengan pembodohan yang dilakukan Mas Harto.

Kita juga harus jadi seperti Rendra, kita juga mesti muak dengan ‘keamanan’ versi Mubarak, kita juga harus muak dengan gerak-geri rijal amni. Sfera ketakutan yang melanda diri mahasiswa di lembah Nil ini harus dibuang jauh-jauh. Hanya kroni-kroni Mubarak saja yang berpeluk dan menjilat-jilat ‘keamanan’ Mesir. Walhal, umum sudah tahu kezaliman polisi undang-undang darurat Mubarak. Lafaz protes Rendra adalah tazkirah untuk kita. Nasihat seorang biasa kepada orang biasa juga.

Janganlah menjadi kroni. Mencumbui ghairah kezaliman.


Saturday, January 24, 2009

Nabi Tidak Berbakat Pun

وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنبَغِي لَهُ......"1 "

Muhammad tidak ada bakat pun mengarang sajak, tabiatnya pun bukan penyajak. Waktu-waktunya pun sebelum bergelar utusan bukan dihabiskan dengan Umayyah Bin Abi Salt, bukan dengan Hasan Bin Thabit, ataupun dengan Nabighah Al-Zubyani. Muhammad tidak ada khayalan seperti mereka-mereka itu. Khayalan milik Umru El-Qais mungkin lebih hebat dari Muhammad. Akan tetapi Muhammad, salam ke atas sosoknya. Datang dengan risalah mulia, dia mewakili sebuah wahyu besar lagi cantik.

Dia bukan seorang penyajak atau pemuisi apatah lagi penyair yang sentiasa mencipta kata-kata lazat dan manis, yang sentiasa mengarang bait khayalan-khayalan cinta. Bahkan baginda rasul yang maksum. Setiap kalimahnya adalah agama dan hikmah, setiap butir katanya adalah jalan kehidupan. Dia bukan datang mendamba-damba kasih fana manusia, akan tetapi untuk memperbaiki semesta, dia bukan datang untuk bermain dengan bahasa yang mengusik untuk menghina jiwa. Tetapi menyebarkan haruman hidayah tuhannya. Beliau dipilih untuk menyucikan keinsanan, segala citanya hanyalah untuk memperelok dan memperbaiki kemanusiaan.

Segala perkataan yang dilontarkan dari mulut Muhammad lebih cantik dari syair lebih tertonjol dari segala sastera, lebih cantik dari cantik-cantik yang ada. Perkataan-perkataan Al-Quran yang melemahkan dan mendiamkan segala macam penyajak, membisukan penyair, mengagumkan cendekiawan.

Apabila menggelegak fikiran seseorang di dalam bekas,#

Maka kebaikannya telah mencair di dalam likat lintasan hatinya#

------------------------------

1. Yasiin:69

* cebisan dari 'Ishraqaat' karangan Dr Aidh Al-Qarni

Thursday, January 22, 2009

Angin Ketakutan

Angin dingin meratap hiba,
Membawa debu-debu fosforus,
Di celahan sayup derita,
Melambang kusut kehilangan penuh duka.


Soldadu kezaliman,
Menderam kasar,
Merobek merdeka,
Dari ketakutan si cilik dan wanita.


Zahid Naser
Musim Sejuk 2008

Saturday, January 17, 2009

Idealisma dan 'Ringan-Ringan'

Dunia Diwarnai oleh Orang Idealis

Idealism is fine, but as it approaches reality, the costs become prohibitive.” -William f Buckley Jr-

Saya tidak tahu bagaimana standard idealisma seorang mahasiswa ataupun mahasiswi Al-Azhar. Apa yang penting orang yang paling idealistik bagi saya adalah Rasulullah s.a.w. Idealisma Rasulullah s.a.w menjangkau pemikiran seorang yang tipikal di zamannya. Quraish tidak pernah terfikir pun barangkali ajaran sihir yang mereka dakwa-dakwa itu sekarang ini sudah dipeluk oleh setengah dunia. Saya tidak fikir Rasululah s.a.w mampu berbuat begitu tanpa idealisma hebat yang ada pada diri beliau.

Orang tohmah saya idealis. Kah kah kah. Itu satu pujian bukan kenyataan retorik. Kah kah kah.

Kenapa suka yang ‘Ringan-Ringan’

Kalau pergi ke Kuala Lumpur, istilah ‘ringan-ringan’ ini biasa pada anak remaja. Ya lah namanya pun remaja. Hormon lelaki makin meningkat. Hormon perempuan pun meningkat. Agama ada. Maka ringan-ringan pun jadilah. Berat-berat ini kita tunggulah dulu.

Sama juga kalau anda pergi ke Bangsar, ringan-ringan juga yang jadi pilihan. Selalunya budak sekolah menengah yang suka bentuk ‘ringan-ringan’. Kalau mahasiswa, tengok dulu. ada golongan suka ‘ringan-ringan’ ada juga yang suka ‘berat-berat’. Golongan yang berat-berat ini di Malaysia mungkin kurang. Takkan sudah tua baru ghairah mahu buat yang yang ‘berat-berat’? Takkan orang yang biasa ke hotel Hilton saja atau yang ke Perpustakaan Negara saja yang suka ‘berat-berat’.

Saya suka dua-dua. Kadang-kadang yang ringan-ringan pun ada umphh juga buat penenang keletihan saya. Tetapi biasanya yang berat-berat menjadi pilihan. Sekarang ini saya sedang menghadam “The Interventions” karangan Noam Chomsky, mungkin buku-buku periksa pun boleh kata ‘berat-berat’ juga.

Dilema ‘ringan-ringan’ mahasiswa dengan yang ‘berat-berat’. kah kah kah, dilema yang tidak harus dilema. Otak muda hanya sekali, saratkan ia dengan yang berat-berat!!

p/s: Al-Quran dengan Al-Hadith tidak masuk dalam kategori ‘berat-berat’lah bahiya!! Fathi Aris Omar anda dapat kredit sedikit.

`

Friday, January 16, 2009

Meeting for Gazan



I just watched on Al-Jazeera,
Tomorrow I will read El-Dostor, Ibrahim Isa,
How come Mubarak couldn't attend in?,
Is it us you want to play with?,
Oh, sorry Mubarak with Suzanne you will but us,

Khalid Mish'aal did a tremendous deliverance,
It was amazing and really convincing,
for thou four requests,
from thou we ask.

Shall we get along with the resistance.
Or will the war up to be end?


Zahid Naser
Winter,16 .1. 2009

-------------------

Have You Surfed Al-Jazeera Yet?

Raja Kurdi Salahuddin dan Naratif Mubarak Yang Dipaksakan.


Salahuddin Al-Ayyubi yang Kurdi

Salahuddin membuka Palestin pada umurnya 31 tahun. Rafah tempat biasa raja Kurdi ini keluar masuk sewaktu siri-siri perang salib meletus, lebih-lebih lagi pada siri yang kedua. Sampai sekarang Ma’bar Salahuddin dapat dilihat di Rafah. Saya pernah sampai sana. Tapi kami penakut untuk pergi lebih dekat kerana keselamatan(kadang-kadang kita asyik takut dengan penyangak Mubarak, takkan selamanya kita mahu menjilat orang-orang seperti mereka ini?). Sekarang ini tembok apartheid sudah ‘gah’ dibina. Sekali kacau saja, peluru Israel akan dimuntahkan tepat ke tempurung kepala anda.

Adakah Mubarak akan menjadi Salahuddin? Itulah persoalannya. Jika dinasti Ayyubi dapat membebaskan pemerintahan kejam agenda hegemoni kegerejaan yang bersekongkol dengan mamlakah Raja Richard di Eropah waktu itu. Apakah ‘dinasti’ baru Mubarak boleh mengulang sejarah hebat penakluk ini? ternyata sehingga saat ini rajulah1 Mubarak tidak dapat dipastikan, tapi yang pastinya Mubarak memang ada ‘sense of humor’.

Saya bukanlah seorang yang menolak terus pemerintahan yag berbentuk dinasti atau berbentuk monarki. Kerana sunnah politik berubah seperti mana dunia(baca:alam) sentiasa berubah, politik dunia Islam sentiasa berubah, politik Eropah pun berubah. Bahkan berubah-ubah ini adalah sunnah alam. Kerana alam ini memang sentiasa berubah dan baharu. Seperti tesis yang dipersetujui oleh akal yang sejahtera. Sama juga politik, politik berubah mengikut peredaran alam. Alam politik sewaktu zaman ideal Rasulullah tidak sama dengan zaman politik Khalifah Abu Bakar, sama juga politik yang diamalkan oleh Uthman tidak sama seperti ketua-ketua masyarakat Islam di zaman Umayyah dan Abbasiyah. Wacana politik waktu itu adalah untuk waktu itu. Mungkin sepuluh tahun lagi politik dunia akan berubah. Mungkin pusat kuasa waktu itu di Iran? Atau mungkin akan ada negara Islamik Amerika? Mana tahu. Semuanya mungkin. Sebab itu ada yang mendefinisikan politik itu sebagai ‘Fann El-Mumkinaat’2.

Apa yang pasti ialah subtansi nas dari manqul(baca:wahyu) adalah asas dan prinsip. Politik yang lari dari nas-nas Al-Quran adalah tertolak. Politik Malaysia misalnya, kita ada parlimen, kita ada mahkamah, kita ada kabinet, dan kita ada perlembagaan. Jika politik yang ada unsur-unsur ini digunakan oleh politikus-politikus yang tidak mempedulikan nas di dalam politik mereka. Maka politik mereka boleh dibantah.

Tentang penakluk Kurdi tadi. Mubarak bukan Kurdi, dia Arab Mesir. Mungkin keturunannya ada susur galur Imhotep, atau raja-raja Firaun, dan pastinya dia adalah penutur natif Arab dan Inggerisnya pun boleh tahan, tahun lepas dia pernah diwawancara dengan Charlie Rose3. Banyak juga lawak yang dia cuba luahkan. Saya melihat lawaknya itu dengan jengkel. Apa tidaknya cerita bab serius dia boleh buat main-main pula.

Ma’bar Salahuddin menggambarkan kegembiraan dan pembebasan. Tetapi Ma’bar itu pada zaman Mubarak mewakili kesedihan, kemarahan, dan kebodohan. Sampai ke hari ini Mubarak boleh bercium pipi dengan Barak, boleh lagi memeluk tapak tangan Livni. Kalau Salahuddin sangat garang dengan Balian kerana mempermainkan penduduk Islam di sana. Tetapi Mubarak boleh buta melihat ribuan manusia dijandakan dan diyatimkan oleh entiti Zionis yang diketuai Olmert dan juak-juak pembantainya. Harapan untuk melihat Mubarak menjadi penakluk janganlah anda cuba bayangkan atau impikan. Hatta jangan impikan beliau jadi sekurang-kurangnya seperti Al-Malik Faisal atau Sultan Abd Hamid II. Kerana impian anda itu adalah impian yang secara zatnya sudah salah dan satu perkara yang sia-sia. Mubarak hanya layak menjadi seorang diktator dengan naratif seorang rejim penakut yang dipaksakan.

-------------------
1. Kelekakian
2.
Seni kemungkinan-kemungkinan
3.
Rancangan Charlie Rose adalah rancangan forum dan wawancara orang-orang prominen. Anda boleh tengok di Youtube. Taip sahaja nama ini.


1.

Tuesday, January 13, 2009

Ali Laban,'emansipasi kasut' dan Penyair Umayyah Kathir Aswad


Ali Laban(sahib Mabadi') dengan gayanya yang karismatik

Banyak persamaan antara si penyair Kathir bin Aswad dengan si ahli parlimen Ali Laban(anda biasa baca Mabadi’?)..

Kata Kathir dia menulis sajak waktu kasutnya sedang membusuk, dan Laban kata “Kebebasan(baca:emansipasi) yang biasanya dikecap dengan darah, sekarang ini boleh kita kecap dengan kasut.”

Kathir datang ke Mesir sewaktu Azza hidup,dan Laban pula hidup di Mesir di mana Gaza akan boleh menjadi ‘aman’ selepas disembelih.

Laban cakap bahasa Arab, Kathir pun sama. Laban mengajar di Al-Azhar. Dia dah banyak mendidik generasi sepeti Kathir diajar oleh Azza macam mana mahu buat perahan buah.

Kathir biasa letak kasut dekat luar kanvas kediamannya. Adapun ahli parlimen Ali Laban pula letak kasut di luar Maktab Irsyad Ikhwan. Sebab mungkin pak jaga maktab Ikhwan lebih suka jenama Itali kot?

Kasut Ali Laban yang dia mahu baling di dewan Parlimen ialah jenis moccasin. Kod kasut istimewa tersebut ialah ‘emansipasi’. Kasut saiz 45 ini istimewa bukan mudah radar nak kesan. Kalau di Tanta kasut jenis itu boleh kita dapat dengan harga 50-60 genih kalau pandai tawar mungkin 30 boleh dapat. Boleh digunakan di Parlimen, di kampus, ataupun demonstrasi kesatuan pedagang.

Kasut ‘istimewa’ itu juga boleh menyerbakkan bauan yang boleh menyebabkan anjing mati atau sekurang-kurangnya pengsan, bermakna ia boleh dibaling ke SB( baca:Siput Babi ataupun mukhabaraat baltajik). Memang orang-orang Ikhwan telah dilatih untuk berhadapan dengan musuh menggunakan kasut. Hehe mungkin?

Ustaz Mahdi Akef(tak kenal memang sah bukan ikhwan). Kata nak dijual kasut tu di bidding antarabangsa. Sebabnya, jadi isu besar kat dalam Maktab Irsyad Ikhwan. Yalah apa taknya… sorang kata “Boleh ke kita angkat kasut kat sebelah tangan, sebelah lagi angkat mushaf(baca:Al-Quran). Ada setengah kata “boleh aja, selagi hang angkat Quran kat tangan sebelah kanan”. Hahaha…

Kawan saya ada bisik-bisik. Ustaz Mahdi Akef punya kasut buatan Iran, bukan Itali. Hehehe..

---------------- :)

Moral: Biasalah manusia ada silap juga.. emo-emo ni biasalah
Menariknya: Orang-orang Ikhwan dengar sini.. Beradablah.. Makan nasihat dan beri nasihat macam yang Ustazuna Mahdi Akef buat.. Alhamdulillah Allah swt tunjukkan jalan ini untukku. Nikmat besar.


Sunday, January 11, 2009

Gembira

Tawa tulen,
dari hati,
ketawa riang,
bukan lakonan,
tetapi dari jiwa murni,

Harmoni alam,
bila gembiranya insan,
rosak dunia,
bila zalim memeran keinsanan,

Kasih sayang,
pemula gembira,
belas kasihan,
benihnya riang,
bukan sebarang,
harus disiram keimanan,
harus digembur ukhuwwah kemuliaan.

Tuhan bergembira,
dengan kasih sayang hamba,
pergaduhan, permusuhan.
duri dendam,
pembunuh kegembiraan,
pemusnah akhirat dan keduniaan.

Zahid Naser
Musim sejuk 2008

أ و لست انسانا؟


"Am I not a human?"

Begitulah tajuk siri-siri buku percuma edaran Al-Zaytuna Institute For Studies and Consultations.Setakat ini sudah ada tiga siri buku yang boleh anda baca dan download bagi memahami isu Palestin. Jika anda boleh muat turun sebuah filem yang beratus 'byte' nya. Sedikit saja ruang yang anda perlukan bagi koleksi wajib ini. Buku-buku tentang studi Palestin harus dihadam oleh mereka yang sedar. Kerana kadang-kadang banyak fakta-fakta yang kita terima hasil dari pengaruh berita-berita berbentuk 'persepsi' dan tiada asas.


D.Muhsin Soleh(pengasas Zaytuna Institute)

Dengan beratus-ratus yang syahid di medan Gaza. Anda boleh juga menyumbangkan 'otak' anda bagi menyelami kesusahan yang dihadapi mereka dengan lebih ilmiah. Malangnya, siri ini hanya terdapat satu sahaja terjemahan di dalam bahasa Inggeris, siri kedua dan ketiga belum lagi diterjemahkan. Jika anda boleh membaca bahasa Arab anda beruntung. dan bagi mereka yang tidak mampu buku-buku bahasa Inggeris keluaran Zaytuna Institute yang lain boleh anda miliki juga.

1. Studi-studi dan Laporan(klik untuk download)

The Suffering of Gaza Strip under the Israel siege(Inggeris)

Arabic version

A Vital Artery, or a Tool of Siege?(Arabic )

2. Siri-siri أو لست إنسانا؟(Am I not a human?)(klik untuk download)

The Israeli Racism(Arabic)


The Israeli Racism(English)


The Suffering of Palestinian women Under the Israeli Occupation(Arabic)

The Suffering of Palestinian children Under the Israeli Occupation(Arabic)

Studi-studi komprehensif yang lain, sila lawati: web Zaytuna Institute(klik)


untuk:
ITQAAN-CIPTMES
(Grup Studi Pemikiran Politik Islami dan Isu Timur Tengah)

Friday, January 9, 2009

All These Kids is Hamas Squad?






O world, shame on you if you are still thinking that all of them is a force squad of Hamas. Shame on you if you still believe these children could be armed to threat the Israelis. Shame on you, shame on you, O world, shame on you!! Shame on you!!

Thursday, January 8, 2009

Tuesday, January 6, 2009

Ke Syurga Wahai Rayyan



(Puisi untuk Syeikh Nizar Rayyan: syahid pada 1/1/2009)

Lewat durus El-Wara’
Engkau menanam perjuangan,
Kata-kata hikmat,
Meniupkan ruh di jiwa sukma.

Hentakan-hentakan arahan,
Kami penuhi dengan jiwa ketaatan,
Wahai qaid,
Wahai syeikh,
Kau suntikkan kasih berahi pada syahadah,
Yang berteman malu bidadari berpipi merah,

Seluruh hidupmu,
Hanya perjuangan,

Tiada secebis kecut,

Semangatmu lantang takkan luput,

Kan didengari sepanjang jalanan panjang.

Di tanah suci yang telah dinoda,
Menghilangkan kegembiraan zaman,
Kisahmu akan sentiasa bertandangan,
Di jiwa-jiwa pejuang,
Yang menagih kemenangan,

Selamat dikau wahai syeikh,
Selamat ke alam yang kekal abadi,
Selamat dikau wahai syeikh,
Wahai Rayyan untuk bidadari,
Ke syurgalah engkau wahai qaid yang kami sanjungi.

Zahid Naser
Syitaa' 2008, 2.37 pagi

Al-Azhar, Hamdi Qindil, Tantawi dan ‘Bodoh’



Selepas memarahi wartawan Amru El-Laithi dan menyifatkan mereka sebagai bodoh kerana menggemburkan gambarnya menyalami Shimon Perez November lepas, Tantawi cuba untuk kembalikan reputasi beliau dengan menyeru agar sekatan ke atas Gaza di tamatkan dan Israel mesti dihadapkan ke mahkamah antarabangsa. Ini berlaku sebulan yang lepas.. Fahmy Huwaydi mengkritik beliau bagaimana seorang ‘orang agama’ tidak sensitif langsung.. beliau menulis “Tangan yang menyalami Peres itu telah dibasahi dengan darah orang-orang Palestin bau-bau mayat mereka akan kekal di disitu”

Yang kelakarnya, Tantawi mengatakan beliau tidak tahu pun orang itu adalah Perez, lebih pandir lagi beliau mengatakan Perez yang datang pada beliau untuk berjabat tangan. Kadang-kadang susah hendak berdalih-dalih di zaman internet dan siber waktu ini. Berita-berita untuk mengetahui perkara sebenar senang saja mahu dicari. Akhbar internet harian Israel yang liberal Ynet. Melaporkan bukan Perez yang pergi kepadanya tetapi Syeikh Azhar itu sendiri yang mula berjabat. Jika tidak percaya akhbar Yahudi akal kita pun boleh fikir bagaimana seorang syeikh yang mewakili dunia Islam khabarnya boleh tidak mengetahui majlis perbezaan agama itu akan dihadiri orang-orang besar, Bush dan Shimon Perez.

Lebih ironi lagi, beliau bahkan mengatakan tidak tahu menahu tentang sekatan yang ada di Palestin. semua kenyataan beliau itu hanyalah bersifat politik yang mahu mengembalikan reputasi beliau yang sudah tercemar. Sarkas bukan? Begitulah halnya seorang Syeikh Al-Azhar yang sudah kelam kabut.

Peningnya Syeikh Al-Azhar memang sudah lama diketahui. Dari fatwa-fatwanya, dari kenyataan-kenyataannya, malahan beliau adalah seorang yang mengiktiraf negara haram Israel. Kata Dr. Abdel Wahid ketua bahagian kajian strategik dan politik Al-Ahram pada akhbar Al-Quds “ Kebingungan ini bukanlah satu perkara baru pada Syeikh Al-Azhar Syed Tantawi, itu memang adalah keperibadian beliau dan pola pemikiran yang ada pada dirinya”

Pengkritik media Hamdi Qindil di tv Satelit Arab secara sinis mengatakan:

- Ya, memang kami bodoh sebab kami masih lagi memikirkan tentang eksport gas kepada Israel.

- Ya, memang kami bodoh kenapa delegasi kewangan Mesir bertemu dengan Olmert di Universiti Tel Aviv

- Ya, bodoh kami menganggap betul dan biasa hubungan-hubungan kita dengan Mesir

Ketika tulisan ini ditulis, Syed Tantawi belum lagi secara terangan mengutuk dan menggesa OIC untuk sekurang-kurangnya melancarkan perang saraf dengan Israel, beliau belum lagi menyeru Mubarak untuk membuka sempadan Rafah, beliau belum lagi menyuruh pelajar Azhar bersama-sama membuat Qunut Nazilah ketika solat berjamaah di Masjid Al-Azhar. Itulah Syeikhuna Al-Azhar!


p/s: ya fakhamah syeikh, lau anta ta'lam, lau anta ta'lam, laitani fi zamani Ali Jadil Haq....

bayangkan jika Al-Azhar ditutup demi solidariti.

The Legacy and The Thing Should Be Done.

Historically, PMRAM which is stand for Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir was really a good organization particularly when the Egypt-Israel war was blown up back there in 1973. And, as the one who responsible on students matters, provisions were initiated by PMRAM with voluntarily sending one group of students to help Egypt. Sadly, when the victory over Israel was nearly sured, Sadat called the war off.

With such good initiative made by PMRAM in that victorious years, for a good reason same thing can be done right now, right here in Cairo on 2009. But, with no move made. I really doubt the slogan "memerangi usaha untuk memecahkan kesatuan pelajar". Where is united that we said it loudly. The universal united with other Muslims, in our cherished land Palestine.

Our brothers and sisters there were slaughtered day by day. Israelis blew up their houses. And we here has done nothing accept 'qunut' and 'switch the lamp off'. Maybe, as i said before, PMRAM could come first to initiate a resolution with others students bodies such as ISMA, ABIM, AQ, HALUAN(if it exists) etc. Or more, we can also collaborate with PPMI,WEHDAH, and others various ASEAN student's organizations.

We still hoping, and we still waiting.

Zahid Naser
ITQAAN-CIPTMES
(Center of Islamic Political Thought and Middle Eastern Issues Studies)

Monday, January 5, 2009

Ironi Pakatan Rejim Arab-Zionis, Hamas terus Relevan




Rejim-rejim dan pemerintah despotik arab adalah antara pemerintah yang sangat fobia dengan perkataan ‘revolusi’ dan ‘ancaman’ atau perkataan yang mempunyai maksud serupa. Anda rasa bagaimana mereka yang sangat takut hilang kuasa ini mengekalkan kuasanya? Tahukah anda bagaimana mereka menggunakan segala cara untuk meneruskan survival politik diktator mereka ini? Politik yang menghalalkan cara mungkin adalah jawapannya.

Mengikut salah satu analisis oleh Joseph Massad seorang penganalisis politik Arab di Universiti Columbia, telah membuat satu teori ‘Ironi-Ironi Pakatan’. Teori ini membincangkan bagaimana sebuah negara arab yang mengamalkan pemerintahan diktator-despotik-kejam ala-Zionis boleh bekerjasama dengan entiti yang sinonim dengan sifat-sifat itu. Memang menjadi kebiasaan pemerintahan yang berorientasikan diktatorisme cenderung untuk menggunakan segala cara bagi menjustifikasikan dan merelevankan pemerintahan mereka di dalam sesebuah negara.

27 Tahun Hosni Mubarak

Negara-negara Arab adalah contoh yang prominen dalam hal ini, pemerintahan Hosni Mubarak misalnya, sudah tidak menjadi satu rahsia lagi untuk mengetahui azab-azab yang diterima oleh tahanan-tahanan politik di bawah pemerintahannya di Mesir, malahan lebih dari itu diktator ini akan menggunakan pelbagai cara bagi menjustifikasikan undang-undang darurat bagi membolehkan dinasti pemerintahannya kekal, bukan itu saja, bahkan rakyatnya ditegah untuk keluar membuang undi ketika pilihan raya!. Itu hanyalah beberapa contoh cara pemerintahan yang berlaku di Mesir bagi menunjukkan kediktatoran Hosni Mubarak yang telah memerintah Mesir selama 27 tahun memecahkan rekod Tun Dr Mahathir.

Budaya dinastik yang popular di kalangan Arab juga adalah salah satu faktor utama yang menyebabkan penguasaan politik diktator berleluasa. Dinasti Mubarak-Jamal, dinasti Hafiz-Bashir dan beberapa lagi negara-negara yang bersistemkan mamlakah(baca: negara beraja) adalah rejim-rejim yang terkenal dengan palitan-palitan non-demokrasi dan tidak meraikan hak-hak sivil negara mereka. Adapun foktor lainnya ialah gerakan-gerakan yang bersifat ‘reformis’, ‘revolusi’ dan ‘keagamaan’ menjadi satu ancaman kepada pemerintahan mereka melalui parti-parti politik dan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan. Ini tidaklah mencengangkan kita, kerana rejim-rejim arab sedaya upaya melakukan pelbagai cara untuk membenarkan keuntungan negara menjadi milik mereka dan poket-poket kroni yang ada.

Pakatan dengan Zionis

‘Ironi-ironi pakatan’ sebenarnya timbul akibat tekanan-tekanan dalaman yang dihadapi oleh negara-negara Arab lewat faktor-faktor yang telah penulis sebutkan. Pakatan-pakatan yang dimaksudkan di sini ialah pakatan yang dijalankan oleh Israel dengan pemimpin negara arab. Ya, sejarah polisi Jamal Abdel Nasser yang sangat memusuhi Israel telah menunjukkan bagaimana negara-negara Arab menggunakan khidmat-khidmat informasi Intelijen Israel apabila fahaman ‘Nasserisme’ telah mempengaruhi rakyat-rakyat di tanah arab. Ini adalah satu ancaman kepada mereka dan akhirnya mereka menggunakan khidmat tentera Israel untuk berdepan dengan musuh politik yang telah di pengaruhi ‘semangat’ Nasserism seperti yang berlaku kepada PLO(Palestinian liberation Organization). Pada tahun 1970, PLO telah ditentang oleh tentera Jordan dan dibantu oleh Israel, apabila gerakan gerila pembebasan mereka telah mempengaruhi rakyat Jordan. Begitu juga ‘hadiah’ yang berupa informasi penting kepada diktator-diktator Maghribi dan Oman bagi membolehkan mereka membunuh politik musuh yang menentang survival kuasa mereka di dalam negara tersebut. Inilah yang disebutkan ‘pakatan’, pakatan sebuah rejim dengan sebuah entiti Zionis-Israel.

Hamasmisme, Hizbollahisme dan Rejim Arab

Juga sama halnya apa yang berlaku pada hari ini, apabila semangat ‘revolusi’ yang diwakili ‘Hamas’ dan ‘Iran’ cukup kuat menular di kalangan negara-negara Arab. Ini menyebabkan pemerintahan rejim-rejim arab merasakan adanya ancaman politik baru di dalam negara mereka termasuklah pemerintahan Palestin versi Mahmoud Abbas yang diiktiraf oleh Amerika dan juak-juaknya. Fatah hari ini sangat takut dengan kemaraaan pengaruh Hamas yang sangat menebal di dalam hati rakyat Palestin makanya dengan mengikut sifir tadi Fatah juga membuat hubungan rapat dengan Israel. Intifada yang ketiga ini sangat menakutkan gerakan Fatah pimpinan Mahmoud Abbas dan Muhammad Dahlan untuk mengekalkan penguasaan mereka terhadap autonomi yang ada di tanah konflik itu. Hubungan baik mereka ini diterjemah dengan memindahkan ahli-ahli Fatah ke Mesir.

Sudah pastilah, Fatah sangat berminat melihat musuh politiknya Hamas kecundang dan akhirnya mereka akan membina sebuah pemerintahan baru usai pencerobohan terbesar di Gaza baru-baru ini. Ironinya, gerakan pejuang pembebasan Palestin boleh merangka sebuah pakatan politik dengan gerakan Zionis yang sadistik untuk monopoli autonomi di negeri sendiri. Tidakkah akhirnya nanti Fatah akan menjadi sebuah gerakan politik tipikal negara-negara Arab yang pro-Israel, diktator, despotik, dan lemah. Begitulah takutnya sebuah rejim kepada parti yang satu-satunya dipilih secara demokrasi bersih di seluruh tanah Arab!!

Kekuatan Massa Hizbollah

Tidak cukup dengan itu baru-baru ini Menteri Luar Bahrain juga mengeluarkan cadangan untuk Israel masuk ke dalam Liga Arab. Amerika Syarikat sudah tentunya gembira dengan hal ini bagi meneruskan hegemoni mereka lewat Israel ke atas negara-negara teluk. Iran mungkin adalah punca utama bagi membuat pakatan ini yang disokong oleh intelek-intelek neoliberal negara-negara Arab dan pemimpin-pemimpinnya. Kerana semangat Iran yang diwakili Hizbollah juga cukup kuat di kalangan Arab lebih-lebih lagi di Lubnan. Mungkin apabila adanya pakatan wilayah yang salah satu ahlinya Israel akan memudahkan dan melicinkan pergerakan pemimpin-pemimpin rejim ini. Kerana Israel yang diketahui umum mempunyai kekuatan besar dari sudut persenjataan dan ketenteraan. Pada perkiraan mereka, pakatan wilayah itu nanti dapat menyekat kemaraan Iran dan ‘semangatnya’.

Cumanya, secara holistik Hizbollah lebih banyak terpengaruh dengan perkara-perkara dalaman yang sentiasa memainkan sentiman sunni-syi’ah. Dan kes-kes konflik mereka dengan sunni lebih banyak dari praktik mereka terhadap isu Palestin. Apapun, Hizbollah mempunyai populariti di kalangan media massa lewat suara lantang Ahmedinejad yang digelar sebagai Al-Masih Syi’ah dari kultus Imam 12 itu.

Hamas terus Relevan

Dengan berterusannya serangan demi serangan, sekatan demi sekatan yang dilakukan oleh Israel dan rejim-rejim pro-Israel. Hamas akan terus relevan. Pada waktu ini. Hamas yang tetap pendirian telah memenangi publik di Palestin dan juga di seluruh dunia. Sehinggakan laporan akhbar Israel Haaretz baru-baru ini menyatakan penyokong Fatah di Ramallah pun mengharapkan dan berdoa untuk Hamas! Jika tahun ini pilihanraya Palestin berlangsung, Hamas akan mempunyai kekuatan karisma tersendiri untuk memenangi sekali lagi pilihanraya di sana.

Tidak seperti Hamas, gerakan nasionalis Fatah akan terus menjadi tidak relevan dan akan terus kekal begitu. Tindak-tanduk pemimpin Fatah yang mencurigakan dan penuh muslihat, ketamakan, kekejaman, dan dendam akan terus menghantui rakyat Palestin. Mereka takkan lupakan politik bunuh, politik khianat yang diamalkan oleh Fatah secara terang bagaikan cerahnya siang disinar mentari!!

Zahid Naser
Direktor,
ITQAAN-CIPTMES(MESIR)
(Grup Studi Pemikiran Politik Islami dan Isu Timur Tengah)