Tuesday, January 13, 2009

Ali Laban,'emansipasi kasut' dan Penyair Umayyah Kathir Aswad


Ali Laban(sahib Mabadi') dengan gayanya yang karismatik

Banyak persamaan antara si penyair Kathir bin Aswad dengan si ahli parlimen Ali Laban(anda biasa baca Mabadi’?)..

Kata Kathir dia menulis sajak waktu kasutnya sedang membusuk, dan Laban kata “Kebebasan(baca:emansipasi) yang biasanya dikecap dengan darah, sekarang ini boleh kita kecap dengan kasut.”

Kathir datang ke Mesir sewaktu Azza hidup,dan Laban pula hidup di Mesir di mana Gaza akan boleh menjadi ‘aman’ selepas disembelih.

Laban cakap bahasa Arab, Kathir pun sama. Laban mengajar di Al-Azhar. Dia dah banyak mendidik generasi sepeti Kathir diajar oleh Azza macam mana mahu buat perahan buah.

Kathir biasa letak kasut dekat luar kanvas kediamannya. Adapun ahli parlimen Ali Laban pula letak kasut di luar Maktab Irsyad Ikhwan. Sebab mungkin pak jaga maktab Ikhwan lebih suka jenama Itali kot?

Kasut Ali Laban yang dia mahu baling di dewan Parlimen ialah jenis moccasin. Kod kasut istimewa tersebut ialah ‘emansipasi’. Kasut saiz 45 ini istimewa bukan mudah radar nak kesan. Kalau di Tanta kasut jenis itu boleh kita dapat dengan harga 50-60 genih kalau pandai tawar mungkin 30 boleh dapat. Boleh digunakan di Parlimen, di kampus, ataupun demonstrasi kesatuan pedagang.

Kasut ‘istimewa’ itu juga boleh menyerbakkan bauan yang boleh menyebabkan anjing mati atau sekurang-kurangnya pengsan, bermakna ia boleh dibaling ke SB( baca:Siput Babi ataupun mukhabaraat baltajik). Memang orang-orang Ikhwan telah dilatih untuk berhadapan dengan musuh menggunakan kasut. Hehe mungkin?

Ustaz Mahdi Akef(tak kenal memang sah bukan ikhwan). Kata nak dijual kasut tu di bidding antarabangsa. Sebabnya, jadi isu besar kat dalam Maktab Irsyad Ikhwan. Yalah apa taknya… sorang kata “Boleh ke kita angkat kasut kat sebelah tangan, sebelah lagi angkat mushaf(baca:Al-Quran). Ada setengah kata “boleh aja, selagi hang angkat Quran kat tangan sebelah kanan”. Hahaha…

Kawan saya ada bisik-bisik. Ustaz Mahdi Akef punya kasut buatan Iran, bukan Itali. Hehehe..

---------------- :)

Moral: Biasalah manusia ada silap juga.. emo-emo ni biasalah
Menariknya: Orang-orang Ikhwan dengar sini.. Beradablah.. Makan nasihat dan beri nasihat macam yang Ustazuna Mahdi Akef buat.. Alhamdulillah Allah swt tunjukkan jalan ini untukku. Nikmat besar.


No comments: