Saturday, January 24, 2009

Nabi Tidak Berbakat Pun

وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنبَغِي لَهُ......"1 "

Muhammad tidak ada bakat pun mengarang sajak, tabiatnya pun bukan penyajak. Waktu-waktunya pun sebelum bergelar utusan bukan dihabiskan dengan Umayyah Bin Abi Salt, bukan dengan Hasan Bin Thabit, ataupun dengan Nabighah Al-Zubyani. Muhammad tidak ada khayalan seperti mereka-mereka itu. Khayalan milik Umru El-Qais mungkin lebih hebat dari Muhammad. Akan tetapi Muhammad, salam ke atas sosoknya. Datang dengan risalah mulia, dia mewakili sebuah wahyu besar lagi cantik.

Dia bukan seorang penyajak atau pemuisi apatah lagi penyair yang sentiasa mencipta kata-kata lazat dan manis, yang sentiasa mengarang bait khayalan-khayalan cinta. Bahkan baginda rasul yang maksum. Setiap kalimahnya adalah agama dan hikmah, setiap butir katanya adalah jalan kehidupan. Dia bukan datang mendamba-damba kasih fana manusia, akan tetapi untuk memperbaiki semesta, dia bukan datang untuk bermain dengan bahasa yang mengusik untuk menghina jiwa. Tetapi menyebarkan haruman hidayah tuhannya. Beliau dipilih untuk menyucikan keinsanan, segala citanya hanyalah untuk memperelok dan memperbaiki kemanusiaan.

Segala perkataan yang dilontarkan dari mulut Muhammad lebih cantik dari syair lebih tertonjol dari segala sastera, lebih cantik dari cantik-cantik yang ada. Perkataan-perkataan Al-Quran yang melemahkan dan mendiamkan segala macam penyajak, membisukan penyair, mengagumkan cendekiawan.

Apabila menggelegak fikiran seseorang di dalam bekas,#

Maka kebaikannya telah mencair di dalam likat lintasan hatinya#

------------------------------

1. Yasiin:69

* cebisan dari 'Ishraqaat' karangan Dr Aidh Al-Qarni

No comments: