Tuesday, January 6, 2009

Al-Azhar, Hamdi Qindil, Tantawi dan ‘Bodoh’



Selepas memarahi wartawan Amru El-Laithi dan menyifatkan mereka sebagai bodoh kerana menggemburkan gambarnya menyalami Shimon Perez November lepas, Tantawi cuba untuk kembalikan reputasi beliau dengan menyeru agar sekatan ke atas Gaza di tamatkan dan Israel mesti dihadapkan ke mahkamah antarabangsa. Ini berlaku sebulan yang lepas.. Fahmy Huwaydi mengkritik beliau bagaimana seorang ‘orang agama’ tidak sensitif langsung.. beliau menulis “Tangan yang menyalami Peres itu telah dibasahi dengan darah orang-orang Palestin bau-bau mayat mereka akan kekal di disitu”

Yang kelakarnya, Tantawi mengatakan beliau tidak tahu pun orang itu adalah Perez, lebih pandir lagi beliau mengatakan Perez yang datang pada beliau untuk berjabat tangan. Kadang-kadang susah hendak berdalih-dalih di zaman internet dan siber waktu ini. Berita-berita untuk mengetahui perkara sebenar senang saja mahu dicari. Akhbar internet harian Israel yang liberal Ynet. Melaporkan bukan Perez yang pergi kepadanya tetapi Syeikh Azhar itu sendiri yang mula berjabat. Jika tidak percaya akhbar Yahudi akal kita pun boleh fikir bagaimana seorang syeikh yang mewakili dunia Islam khabarnya boleh tidak mengetahui majlis perbezaan agama itu akan dihadiri orang-orang besar, Bush dan Shimon Perez.

Lebih ironi lagi, beliau bahkan mengatakan tidak tahu menahu tentang sekatan yang ada di Palestin. semua kenyataan beliau itu hanyalah bersifat politik yang mahu mengembalikan reputasi beliau yang sudah tercemar. Sarkas bukan? Begitulah halnya seorang Syeikh Al-Azhar yang sudah kelam kabut.

Peningnya Syeikh Al-Azhar memang sudah lama diketahui. Dari fatwa-fatwanya, dari kenyataan-kenyataannya, malahan beliau adalah seorang yang mengiktiraf negara haram Israel. Kata Dr. Abdel Wahid ketua bahagian kajian strategik dan politik Al-Ahram pada akhbar Al-Quds “ Kebingungan ini bukanlah satu perkara baru pada Syeikh Al-Azhar Syed Tantawi, itu memang adalah keperibadian beliau dan pola pemikiran yang ada pada dirinya”

Pengkritik media Hamdi Qindil di tv Satelit Arab secara sinis mengatakan:

- Ya, memang kami bodoh sebab kami masih lagi memikirkan tentang eksport gas kepada Israel.

- Ya, memang kami bodoh kenapa delegasi kewangan Mesir bertemu dengan Olmert di Universiti Tel Aviv

- Ya, bodoh kami menganggap betul dan biasa hubungan-hubungan kita dengan Mesir

Ketika tulisan ini ditulis, Syed Tantawi belum lagi secara terangan mengutuk dan menggesa OIC untuk sekurang-kurangnya melancarkan perang saraf dengan Israel, beliau belum lagi menyeru Mubarak untuk membuka sempadan Rafah, beliau belum lagi menyuruh pelajar Azhar bersama-sama membuat Qunut Nazilah ketika solat berjamaah di Masjid Al-Azhar. Itulah Syeikhuna Al-Azhar!


p/s: ya fakhamah syeikh, lau anta ta'lam, lau anta ta'lam, laitani fi zamani Ali Jadil Haq....

bayangkan jika Al-Azhar ditutup demi solidariti.

No comments: