Sunday, May 11, 2008

“Kami Sayang Mak Kami Hari-Hari”


Saya yang paling kecil dalam gambar ini(baby lagi) sedang didukung oleh Mak. Mak saya yang dicintai Norizan Bt Abdullah,
Minah Salleh tu Unt Helen she is Canadian. Last Year jumpa dia kata " You have grown and handsome like Naser".

Seorang Melayu yang tipikal akan beria-ria menyambut Hari ibu secara besar-besaran, paling kurang SMS akan dihantar kepada ibu-ibu di hari ‘bersejarah’ itu dan yang paling keterlaluan ialah memberi sebuah banglo. Tetapi saya mungkin bukan dari kalangan Melayu tipikal Malaysia. Saya Melayu ‘special’.


Sejarah atau Hari Ibu mengundang polemik di kalangan idealis agama(Deen oriented) samada dari kalangan salafi, sufi, atau haraki. Wujud di kalangan mereka ini mengikut kebiasaan dan gambaran mereka dengan kata-kata,


Alah, kami ikut aja. Dah semua sambut, kami pun sambutlah, lagipun kan baik boleh tunjuk rasa sayang kita pada diorang masa hari tu, mak kite pun tentu suke”.


Ada
pula kata,


We oppose this non-Islamic celebration


Dan pelbagai lagi. Adapun orang-orang awam yang tidak biasa kenal terminologi Salafi atau Bid’ah, mereka merasakan ianya seperti satu kemestian untuk menyambut hari Ibu. Seperti juga hari-hari yang lain. Valentine, Maulid, Hari Buruh dan macam-macam hari lagi yang ada di cakerawala ini. Rasanyalah, kalau dikira semua hari ‘istimewa’ ini di jadikan cuti awam alamat tidak bekerjalah manusia seantero bumi. Mereka ini seperti di awal tadi saya namakan sebagai orang Melayu atau awam yang tipikal.


Saya tidak mahu campur dalam isu ini. Cuma kepada mereka yang ada fikrah Islam dan benar-benar kaji ilmu-ilmunya. Ketika anda mempersembahkan satu-satu isu itu mestilah dengan penuh hikmah. Masyarakat awam yang tipikal sebenarnya boleh dibentuk kalau kena caranya. Anda juga mestilah sentiasa up-to date di dalam menerima pendapat dan mengkaji pendapat orang lain. Dan bila sudah mengkaji dan mem-banding-banding dan akhirnya anda sendiri yang memilih. Pilihan anda pendirian anda.

Ya, bagi sesiapa yang tidak tahu. Memang sebahagian ulama’ mengatakan menyambut hari Ibu ini adalah Bid’ah(jangan terkejut bagi mereka yang baru dengar, entah-entah bid’ah pun tidak pernah didengari). Dan di sana juga ada ulama’ yang mengatakan ianya bukan bid’ah. Kedua-kedua aliran ada alasan mereka masing-masing. Saya tidak mahu bercerita bab ini. Pergi cari sendiri dan bandingkanlah. Jika anda pembaca prihatin carilah. dan saya cadangkan laman web seperti al-ahkam.net dan buku karangan Hafiz Firdaus boleh memberi jawapan.

Cari sejarah hari-hari itu, cari sebab-sebab dan alasan yang berkaitan. Dan kemudian come-out dengan satu pegangan atau pendirian. Percayalah anda sudah menjadi seperti saya, anda telah berjaya meletakkan diri anda di satu tahap yang bukan lagi tipikal!!(angkat bakul masuk sendiri).


Cuma, selepas ini anda jangan pula gelabah jika ada orang yang tidak bersetuju dengan pendirian anda. Anda terima dengan perbincangan, bicara dan hati yang ikhlas dan terbuka. Percayalah anda akan dapat menerima kebenaran dan kebaikan.


Adapun pendirian saya… bukan tipikal dan saya kata loudly:


“Saya sayang, rindu, suka mak saya tiap-tiap hari. There are no days that I don’t love her!!!!"


Saya bangga dengan pendirian saya ini. Sayang ibu anda tiap-tiap hari!! macam saya.

3 comments:

Gadis said...

saya bakal ibu huhu.. saya bakal di sayangi oleh anak saya hari2 =)

Abu Al-Yasr said...

assalamualaikum...

everyday is mother's day


from:
azzahaby.blogspot.com

ZAHID NASER said...

he he.... sayangi ibu anda..